In het basisonderwijs is het leren lezen een van de belangrijkste vaardigheden die kinderen moeten ontwikkelen. Voor kinderen van zorgniveau 2 en 3, waarbij extra ondersteuning nodig is, kan het proces van technisch leren lezen een uitdaging vormen. Als leerkrachten en intern begeleiders spelen jullie een cruciale rol in het bieden van de juiste begeleiding en ondersteuning aan deze kinderen. In dit artikel bespreken we enkele effectieve strategieën en benaderingen om technisch leren lezen te ondersteunen voor kinderen van zorgniveau 2 en 3.
Differentiatie is van essentieel belang bij het ondersteunen van kinderen van zorgniveau 2 en 3 bij technisch leren lezen. Pas je instructiemethoden en materialen aan om tegemoet te komen aan de individuele behoeften, interesses en leerstijlen van de kinderen. Gebruik differentiatie om de complexiteit van de tekst, de leesopdrachten en de begeleiding aan te passen aan het niveau van elk kind.
Het gebruik van multisensoriële benaderingen kan bijdragen aan het versterken van technisch lezen bij kinderen van zorgniveau 2 en 3. Integreer tactiele, visuele en auditieve elementen in je instructie. Gebruik kleurcodering, manipulatieve materialen en visuele ondersteuning om het leesproces te versterken en de betrokkenheid te vergroten. Door verschillende zintuigen te betrekken bij het leerproces, kunnen kinderen informatie beter opnemen en verwerken.
Bij het geven van leesopdrachten is differentiatie van cruciaal belang. Bied verschillende soorten leesopdrachten aan die aansluiten bij de individuele behoeften en leerstijlen van de kinderen. Dit kan variëren van eenvoudige woordherkenningsoefeningen tot meer complexe tekstbegripstaken. Zorg ervoor dat de leesopdrachten uitdagend genoeg zijn om groei te stimuleren, maar niet te overweldigend voor de kinderen.
Geef regelmatig constructieve feedback aan de kinderen over hun leesvaardigheid. Benadruk de voortgang die ze maken en moedig hen aan om door te gaan met hun inspanningen. Gebruik positieve versterkingstechnieken, zoals prijzen, beloningen en aanmoedigende woorden, om het zelfvertrouwen van de kinderen te vergroten en een positieve leesomgeving te creëren.
Werk nauw samen met de ouders van de kinderen en externe specialisten, zoals logopedisten en dyslexiespecialisten. Communiceer regelmatig over de voortgang van de kinderen en bespreek eventuele zorgen of behoeften. Ouders kunnen waardevolle inzichten bieden in het leesgedrag van hun kinderen en kunnen thuis ondersteuning bieden bij het oefenen van leesvaardigheden.
Als leerkrachten en intern begeleiders hebben jullie de unieke kans om het verschil te maken in het leven van kinderen van zorgniveau 2 en 3 als het gaat om technisch leren lezen. Door gebruik te maken van differentiatie, multisensoriële benaderingen, aangepaste leesopdrachten, effectieve feedback en samenwerking met ouders en specialisten, kunnen jullie deze kinderen de ondersteuning bieden die ze nodig hebben om te gedijen als lezers en leerlingen. Jullie inspanningen zullen niet alleen hun leesvaardigheid verbeteren, maar ook hun zelfvertrouwen vergroten en hun liefde voor lezen stimuleren. Maak gebruik van het maandabonnement van Leeshelden.