Begrijpend lezen is een essentiële vaardigheid die verder gaat dan het decoderen van woorden. Het stelt kinderen in staat om informatie te begrijpen, te analyseren en er betekenis aan te geven. Voor kinderen van zorgniveau 2 en 3, waarbij extra ondersteuning nodig is, kan begrijpend lezen een uitdaging zijn. In dit artikel richten we ons op hoe scholen en leerkrachten deze kinderen effectief kunnen ondersteunen in hun begrijpend lezen.
Begrijpend lezen is een sleutelvaardigheid die kinderen nodig hebben om te slagen in hun academische en persoonlijke leven. Het stelt hen in staat om te leren van geschreven materialen, informatie te verwerken en kritisch te denken. Voor kinderen van zorgniveau 2 en 3 is het ontwikkelen van begrijpend lezen vaak een uitdaging vanwege verschillende factoren zoals leerproblemen, taalachterstand of concentratieproblemen.
Voorspellend lezen: Moedig kinderen aan om voor het lezen voorspellingen te maken over de inhoud van de tekst op basis van titels, illustraties en subkopjes. Dit helpt hen om zich bewust te worden van het onderwerp en hun interesse te wekken.
Actief lezen: Leer kinderen actief te lezen door vragen te stellen terwijl ze lezen. Dit kan hen helpen om de belangrijkste punten in de tekst te identificeren, verbanden te leggen tussen ideeën en beter te begrijpen wat ze lezen.
Vocabulaire ontwikkeling: Besteed aandacht aan de ontwikkeling van woordenschat door nieuwe woorden te introduceren en hun betekenis in context te bespreken. Kinderen van zorgniveau 2 en 3 kunnen baat hebben bij het gebruik van visuele hulpmiddelen en concrete voorbeelden om de betekenis van woorden te begrijpen.
Samenvatten en paraphraseren: Leer kinderen hoe ze de belangrijkste informatie in een tekst kunnen identificeren en samenvatten in hun eigen woorden. Dit helpt hen om de essentie van de tekst te begrijpen en hun vermogen tot kritisch denken te ontwikkelen.
Differentiatie van instructie
Pas je instructiemethoden aan op basis van de individuele behoeften en leerstijlen van kinderen van zorgniveau 2 en 3. Bied ondersteuning en aanpassingen aan om hen te helpen de complexiteit van de tekst te begrijpen.
Kleine groepsinstructie
Organiseer kleine groepsinstructies waarin je kinderen van vergelijkbaar niveau samenbrengt. Dit stelt je in staat om meer gerichte ondersteuning te bieden en de voortgang van individuele kinderen beter te monitoren.
Feedback en positieve versterking
Geef regelmatig feedback aan kinderen over hun begrijpend lezen vaardigheden. Benadruk de voortgang die ze maken en moedig hen aan om door te gaan met hun inspanningen. Gebruik positieve versterking om hun zelfvertrouwen te vergroten en hun motivatie te stimuleren.
Begrijpend lezen is een vaardigheid die voortdurende ondersteuning en oefening vereist. Met een collaboratieve aanpak tussen scholen en leerkrachten kunnen kinderen van zorgniveau 2 en 3 de nodige vaardigheden ontwikkelen om succesvol te zijn in het begrijpen en analyseren van geschreven materialen. Door effectieve strategieën te gebruiken en een ondersteunende omgeving te creëren, kunnen we hun leesvaardigheden verbeteren en hun academische succes vergroten.