Als leerkracht van groep 4 en groep 5 was ik altijd op zoek naar manieren om het leerproces van automatiseren leuk en effectief te maken voor mijn leerlingen. Het was een uitdaging om hen gemotiveerd te houden en ervoor te zorgen dat ook de minder snelle leerlingen konden profiteren van de oefeningen. Gelukkig ontdekte ik het leermiddel Automatus, die niet alleen het automatiseren bevorderde, maar ook een enthousiasme in de klas creëerde dat ik niet eerder had ervaren op het gebied van rekenen.
De eerste keer dat ik Automatus introduceerde, merkte ik meteen een verandering in de sfeer. Leerlingen waren nieuwsgierig en opgewonden. De app gaf hen een extra motivatie om te willen oefenen met automatiseren. Het idee van samen tegels veroveren vonden ze echt heel leuk. Kinderen wilden zoveel mogelijk tegels bemachtigen en kwamen vaak naar me toe met de vraag: ‘Juf, mogen we vandaag weer oefenen?’ Dit enthousiasme was zo mooi om te ervaren, en ik kon niet wachten om te zien hoe het verder zou gaan.
Wat me vooral opviel, was het fanatisme waarmee de kinderen gingen oefenen. Ze waren echt enthousiast bezig met het veroveren van tegels en het behalen van doelen. “De kinderen vinden het fantastisch!
“Ik heb ze nog nooit zo fanatiek zien oefenen!” vertelde ik aan mijn collega’s. Het was alsof Automatus een competitief element toevoegde aan het leren, wat de betrokkenheid enorm verhoogde.
Het leukste was natuurlijk de dag waarop we voor het eerst een volledig land hadden veroverd. Het was niet alleen te danken aan de snellere leerlingen, maar ook aan degenen die aanvankelijk minder snel waren. Deze leerlingen kregen de kans om uit te blinken en waren supertrots op hun prestatie. We vierden dit succes gezamenlijk als een klas, en het creëerde een gevoel van trots en saamhorigheid.
Wat voor mij persoonlijk de grootste meerwaarde was, was dat zelfs de minder sterke leerlingen gemotiveerd waren en hun steentje konden bijdragen. Het feit dat ook zij met trots konden vertellen dat ze een landje hadden veroverd, was heel bijzonder. Dit was iets wat ik bij vrijwel alle andere apps niet had gezien. Automatus zorgde voor gelijke kansen en motiveerde elke leerling om zijn best te doen.
Een ander voordeel was dat de kinderen actief bezig waren met automatiseren zonder zich volledig bewust te zijn dat ze aan het rekenen waren. Het voelde voor hen meer als een spel dan als een les, en toch leerden ze essentiële rekenvaardigheden.
“Het is echt een leuke app. Mijn klas is super enthousiast,” vertelde ik aan andere leerkrachten die nieuwsgierig waren naar mijn ervaringen.
Na verloop van tijd merkte ik duidelijk de groei bij mijn leerlingen in het automatiseren van de door mij gevraagde oefeningen. Ze werden sneller, zelfverzekerder en boekten meetbare vooruitgang. Automatus werd een onmisbaar hulpmiddel in mijn klas, en ik was blij dat ik een manier had gevonden om automatiseren op een boeiende en effectieve manier te integreren in het leerproces van mijn leerlingen.
Door:
Liesbeth de Vries