In de dynamische wereld van het onderwijs is het cruciaal om innovatieve methoden te omarmen die het leerproces niet alleen verrijken maar ook vereenvoudigen. Voor leerkrachten, intern begeleiders, leerkrachtondersteuners, bijlesdocenten en remedial teachers die streven naar effectief wiskundeonderwijs, biedt Automatus een waardevol instrument in de vorm van de digitale rekenmuur. Laten we verkennen hoe deze virtuele muur een bron van ondersteuning en verrijking is binnen het leermiddel.
De rekenmuur in Automatus visualiseert de voortgang en staat symbool voor een solide basis in rekenvaardigheden. Automatisering van bewerkingen is nodig; een foutloos en vlot antwoord kleurt het blokje groen. Een foutloos antwoord bevordert niet alleen correctheid maar stimuleert ook begrip. Leerlingen bouwen dus een stevige rekenbasis op, maar het zelfvertrouwen en enthousiasme voor wiskunde gaat hierin mee. Ontdek de Rekenmuur en zie hoe het leren transformeert.
Hieronder zie je een afbeelding van de rekenmuur van Automatus.
Automatus erkent het belang van visuele ondersteuning bij het begrijpen en automatiseren van rekenfeiten. De digitale rekenmuur is op een naadloze wijze geïntegreerd in het leermiddel, waardoor leerlingen, onderwijzers en ondersteunend personeel toegang hebben tot deze visualisatie die ze ondersteunen in het leerproces. De bewerkingen in de rekenmuur moeten geautomatiseerd worden. De leerlingen moeten ze zowel goed als vlot kunnen beantwoorden.
Rekenen automatiseren betekent een vaardigheid zo goed oefenen dat het bijna automatisch wordt. Denk aan het direct kunnen oplossen van 3+4, zonder aarzeling. Deze automatisering is de springplank voor verdere rekenontwikkeling, maar het vergt enkele maanden consistent oefenen.
Een goede vraag! Meestal meten we automatisering aan de hand van snelheid. Bijvoorbeeld, in het gemeenschapsonderwijs in België krijgt een leerling 3 seconden voor een oefening. Belangrijk om te weten: de manier waarop je antwoordt (typen, schrijven of uitspreken) beïnvloedt de tijd.
Automatus maakt onderscheid tussen automatiseren en memoriseren. Automatiseren duurt rond de 5 seconden per oefening, terwijl memoriseren slechts 2 seconden vergt. Automatiseren is een geleidelijk proces, waarbij je stap voor stap sneller wordt, met als einddoel de oefeningen moeiteloos ‘uit het hoofd’ te kunnen oplossen.
Bij Automatus begrijpen we dat automatiseren een proces is dat tijd vergt. Stap voor stap word je sneller, met het ultieme doel om de oefeningen vlot ‘uit het hoofd’ te kunnen. Maar het draait niet alleen om snelheid; we leggen ook sterk de nadruk op getalbegrip en de onderlinge relaties van getallen en hun antwoorden.
In Vlaanderen en Nederland benadrukken onderwijsdoelen het belang van snelheid in basisbewerkingen. Het vermogen om direct correcte resultaten te geven, zoals vermeld in de doelen, benadrukt de noodzaak van automatiseren.
Stel je voor dat het scherm van je computer bevriest door overbelasting. Mensen hebben ook een beperkt werkgeheugen. Automatiseren is essentieel om cognitieve overbelasting te voorkomen. Het doel is eenvoudig: je werkgeheugen zo min mogelijk belasten en daardoor ruimte vrijmaken voor nieuwe, complexere taken.
Automatiseren heeft één belangrijk doel: je werkgeheugen ontlasten. Sneller worden is een positief neveneffect. Maar, zoals bij elke uitdaging, zijn er obstakels.
Leerlingen vinden het soms lastig gemotiveerd te blijven tijdens het automatisatieproces. Voor leerkrachten zijn voldoende oefenmateriaal en opvolging uitdagingen. Hier zijn vijf tips om deze uitdagingen te overwinnen:
Automatus is ontworpen om jou te ondersteunen bij het automatiseren. Leerlingen worden gemotiveerd om zichzelf te verbeteren via adaptieve doeltijden en het gezamenlijke klasdoel. Als leerkracht heb je met een paar klikken toegang tot een breed scala aan oefeningen, en het dashboard en de rekenmuur helpen je bij het eenvoudig volgen van de voortgang van elke leerling.
Klaar om samen op weg te gaan naar rekenmeesterschap? Ontdek Automatus vandaag nog!
Hieronder vind je twee printbare rekenmuren, zo kan de leerling zijn voortgang inkleuren. Klik op de afbeelding om de pdf-versie te openen.
Download de Automatus Rekenmuur 1 hier.
Download de Automatus Rekenmuur 2 hier.